Veel gestelde vragen

Snel Internet Groningen wilt u graag zo goed mogelijk helpen. Op deze pagina staan de meest voorkomende vragen vermeld. Staat uw vraag er niet bij? Stel hem dan via het formulier onderaan de pagina.

  • Aanmeldingsvragen
    • Waarom alleen ‘witte adressen’?
      We mogen alleen aansluiten als u op een ‘wit adres’ woont waar geen breedband infrastructuur (NGA, Next Generation Access) aanwezig is en waar binnen drie jaar geen plannen zijn om dat aan te leggen. Dit zijn in Groningen 13.687 adressen. Dat is afgesproken in de regeling Snel Internet Provincie Groningen.
    • Hoe weet ik of ik in een ‘wit gebied’ zit?
      Door gebruik te maken van de postcode-check op deze website kunt u nagaan of u in een wit gebied zit. Als dat het geval is komt u na de check op de website van Kabelnoord waar u een abonnement kunt kiezen.
    • Kan ik ook later besluiten of ik mee wil doen?
      Wie zich niet binnen de aangegeven periode in zijn of haar gemeente aan heeft gemeld bij Kabelnoord kan geen gebruik maken van het 'gratis aansluiten'. Wie zich bedenkt voordat de aannemer uit de gemeente is vertrokken betaalt € 500,-. Als u na afronding van de werkzaamheden in uw gemeente alsnog mee wilt doen dan zijn de kosten de werkelijke aansluitkosten die op kunnen lopen tot duizenden euro’s.
    • Kan ik een aansluiting krijgen zonder een abonnement af te nemen?
      Nee, dat kan niet. Met het aanmelden voor een abonnement laat u weten dat u een aansluiting wilt.
    • Kan ik nu aanmelden en later een abonnement afsluiten?
      Nee, dat kan niet. Als u zich aangemeld heeft duurt het nog even voordat de diensten geleverd worden. In die periode hoeft u uiteraard niet te betalen. Vanaf het moment waarop de diensten geleverd worden brengt de leverancier kosten in rekening.
    • Hoe weet ik of ik mij succesvol aangemeld heb voor een abonnement?
      U ontvangt direct per e-mail  een bevestiging van uw digitale aanmelding van Kabelnoord*. Heeft u na een dag geen bevestiging ontvangen? Dan is er iets niet goed gegaan. Wilt u contact met Kabelnoord opnemen? *Let op, dit is niet de bevestiging van Snel Internet Groningen waarmee u aangeeft dat u op de hoogte gehouden wilt worden van de ontwikkelingen.
    • Ik zie geen digitaal bestelformulier. Hoe moet dat?
      Na het doen van de postcodecheck vragen we u eerst om uw gegevens. Als u die verzonden heeft komt u op het digitale bestelformulier van Kabelnoord uit. Op dit formulier zijn uw straatnaam, postcode en huisnummer al ingevuld. Als u de ontbrekende gegevens invoert heeft Kabelnoord alle benodigde informatie.
    • Wat als ik het niet eens ben met de postcodecheck?
      De postcodecheck is gebaseerd op de lijst die wij volgens de regeling Snel Internet Provincie Groningen aan mogen sluiten. Daar moeten wij ons aan houden. Breedband Noord Groningen laat via de website www.bennietgrijs.nl weten wat u kunt doen als u het daar niet mee eens bent.
    • Waarom is mijn postcode ‘grijs’?
      Als u het niet eens bent met onze postcodecheck, bijvoorbeeld omdat uw adres tegen uw verwachting in niet wit blijkt te zijn, kunt u meer informatie vinden op de website www.bennietgrijs.nl.
    • Hoe moet ik mij aanmelden?
      Aanmelden gaat als volgt: U doet de postcodecheck. Als uw adres 'wit' is dan vult u uw gegevens in op het 'groene' formulier. Nadat u op 'Verzend' klikt komt u op de pagina van Kabelnoord. Daar maakt u een keuze voor een pakket en voert u aanvullende gegevens in. Als u onderaan de pagina van Kabelnoord op 'Bestellen' klikt dan is uw adres aangemeld voor een aansluiting. U ontvangt een bevestiging van Kabelnoord.
    • Welke providers zitten er op het Snel Internet Groningen netwerk?
      Snel Internet Groningen werkt momenteel samen met Kabelnoord, maar het glasvezelnetwerk van Snel Internet Groningen is een "open netwerk”. Dat betekent dat ook andere providers van harte welkom zijn om hun diensten via ons netwerk te leveren. Dit staat tevens omschreven binnen de subsidieregeling en geldt voor de hele provincie Groningen. Mocht u hier vragen over hebben of wilt u als provider uw diensten via ons netwerk leveren, neem dan contact met ons op. Wij staan u graag te woord.
  • Algemene vragen
    • Wat zijn grijze gebieden?
      Grijze gebieden zijn plekken waar al een internetverbinding van 30 Mbps beschikbaar is. Of waar de huidige aanbieders verwachten binnen drie jaar een snelheid van 30 Mbps beschikbaar te kunnen stellen. Adressen die niet ‘wit’ zijn mogen we helaas niet aansluiten.
    • Kan ik mijn e-mail adres behouden?
      Als u bij uw huidige internetprovider een e-mail adres heeft dan kunt u deze niet meenemen. Bij het afnemen van een internetabonnement krijgt u drie emailadressen van Kabelnoord. Ook kunt u een e-mail adres nemen bij een dienst die niet gebonden is aan een provider, zoals gmail.com, icloud.com, yahoo.com, live.com etc. Klik op deze link voor tips bij het overstappen.
    • Ik zit niet binnen een wit gebied. Wat nu?
      Als uw adres niet op de lijst van 'witte adressen' staat dan is uw postcode mogelijk 'grijs'. Op grijze adressen is al een verbinding van 30 Mbps beschikbaar, of de huidige aanbieders verwachten er binnen drie jaren een snelheid van 30 Mbps beschikbaar te kunnen stellen. Kijkt u voor meer informatie over grijze adressen op www.bennietgrijs.nl.
    • Wat is vraagbundeling?
      Vraagbundeling is het inventariseren wie een aansluiting wil. Als op voldoende adressen een aansluiting gewenst is kan de uitvoering beginnen. Elke vraagbundelingsperiode duurt bij Snel Internet Groningen 5 weken. De begin- en einddata per gemeente communiceren we via een informatiekrant en deze website.
    • Wanneer is de vraagbundeling in mijn gemeente?
      De vraagbundeling begint in Gemeente De Marne op 28 maart en eindigt op 5 mei. In april start de vraagbundeling in de Gemeente Winsum. Daarna volgen Eemsmond en Bedum. Over de exacte data informeren we u onder meer via deze website. Als u zich via de postcodecheck inschrijft voor onze nieuwsbrieven kunnen we u ook via e-mail informeren als we in uw gemeente beginnen.
    • Wanneer sluiten jullie mij aan?
      Als 50% van de witte adressen in een gemeente meedoet kunnen we aan gaan sluiten. Bij minder aansluitingen moeten we een gemeente helaas overslaan. Als we eenmaal weten wie er mee doen maken we een gedetailleerde planning en nemen we contact op met de deelnemers om af te stemmen hoe en wanneer we u aan kunnen sluiten. U gaat pas betalen voor uw abonnement op het moment waarop de diensten geleverd worden.
    • Zeggen jullie mijn huidige abonnement op?
      Nee. U heeft zelf een overeenkomst met uw huidige leverancier en die overeenkomst moet u dan ook zelf beëindigen. Wacht u daarmee tot u bericht heeft gekregen van Kabelnoord over het moment waarop zij hun diensten gaan leveren. U heeft dan ruim de tijd om uw huidige abonnement op te zeggen. Bij de meeste providers is de opzegtermijn 1 maand.
    • Krijg ik ook zo'n 'Wij Doen Mee' bordje?
      Op adressen die zich aanmelden voor een abonnement plaatsen wij soms een bordje. Op dat bordje staat 'wij doen mee'. Alle informatie over deze bordjes kunt u vinden op deze pagina. Niet alle deelnemers krijgen een bordje. Hoe eerder uw aanmelding binnen komt, hoe groter de kans op een bordje.
    • Wat is een schouwing?
      Bij een schouwing komt er een schouwer kijken naar de situatie op uw adres en kunt u de wensen en mogelijkheden bespreken. De schouwer bepaalt vervolgens wat er nodig is om uw adres optimaal aan te sluiten en wat de beste plaats voor de apparatuur is. Een schouwing kan niet plaatsvinden op afstand, de schouwer zal altijd op uw adres moeten langskomen. Na de schouwing wordt er door de aannemer een vervolgafspraak ingeplant om de aansluiting te realiseren.
    • Welke providers zitten er op het Snel Internet Groningen netwerk?
      Snel Internet Groningen werkt momenteel samen met Kabelnoord, maar het glasvezelnetwerk van Snel Internet Groningen is een "open netwerk”. Dat betekent dat ook andere providers van harte welkom zijn om hun diensten via ons netwerk te leveren. Dit staat tevens omschreven binnen de subsidieregeling en geldt voor de hele provincie Groningen. Mocht u hier vragen over hebben of wilt u als provider uw diensten via ons netwerk leveren, neem dan contact met ons op. Wij staan u graag te woord.
    • Wat is glasvezel?
      Glasvezel is een haarfijne vezel die wordt gemaakt van een flexibel buisje glas waar laserlichtsignalen over verstuurd kunnen worden. Per glasvezel kan er een uniek laserlichtsignaal worden verzonden. Wanneer de laserlichtsignalen over meerdere glasvezels worden verzonden, dan ontstaat er een soort van morsecode dat wordt herkent als data. Omdat er bij de glasvezeltechnologie gebruik wordt gemaakt van laserlichtsignalen, is het mogelijk om de morsecode met hoge snelheden te versturen. Hierdoor worden digitale berichten/bestanden met razendsnelle signalen verstuurd. U kunt het vergelijken met het aan- en uitzetten en of het versturen van een morsecode met een zaklantaarn. Hoe sneller het licht aan en uit wordt gezet, des te sneller het licht of de patroon in de morsecode (de informatie) wordt verzonden.
    • Hoe zit het met de eventuele kosten voor het opnieuw aansluiten van glasvezel n.a.v. bouwkundige versterking door aardbevingsschade?
      Wanneer als gevolg van het versterken van uw woning opnieuw kosten gemaakt moeten worden voor het aansluiten van glasvezel zijn deze voor rekening van het versterkingsproject. Wanneer uw woning al is opgenomen of geïnspecteerd, is het verstandig dat u contact opneemt met het versterkingspunt in uw gemeente. Afhankelijk van de fase van de versterkingsplannen voor uw woning zal mogelijk gekeken moeten worden hoe de aanleg van glasvezel hiermee afgestemd kan worden.
    • Hoe zit het met de kosten van mijn abonnement wanneer ik n.a.v. bouwkundige versterking van mijn woning door aardbevingsschade tijdelijk elders moet wonen?
      In de afspraken rond het bouwkundig versterken van panden is opgenomen dat bij tijdelijke huisvesting gezorgd wordt voor een internetaansluiting. De verbruikskosten hiervan zijn voor rekening van het versterkingsproject. U wordt dan gevraagd om binnen het redelijke gebruik te maken van de voorziening. De kosten voor het abonnement van de eigen woning zijn wel voor eigen rekening. Dezelfde afspraken gelden ook voor overige nutsvoorzieningen als gas en elektra.
  • Financiële vragen
    • Wat kost snel internet?
      Als u op een ‘wit adres’ woont en u doet de postcodecheck op deze website dan komt u op een pagina waarop Kabelnoord u een aanbod doet. De aansluiting is gratis als u binnen de vraagbundelingsperiode besluit om mee te doen.
    • Geen aansluitkosten?
      Bij aanmelding binnen de vraagbundelingsperiode in uw gemeente is de aansluiting gratis als u een abonnement afsluit.  De contractduur van de aangeboden diensten is 12 maanden. Daarna is het contract per maand opzegbaar.
    • Wanneer moet ik betalen?
      U hoeft pas abonnementskosten te betalen vanaf het moment waarop u aangesloten bent en de diensten geleverd worden.
    • Wij willen geen dubbele kosten, wat moeten we doen?
      Natuurlijk wilt u geen dubbele kosten. Kabelnoord laat u na aanmelding voor een abonnement ruim voor de aansluiting weten hoe en wanneer u aangesloten wordt. U heeft dan de tijd om het abonnement bij uw huidige leverancier op te zeggen. Zo voorkomt u dubbele kosten. Bij de meeste providers is de opzegtermijn 1 maand.
    • Hoe zit het met de eventuele kosten voor het opnieuw aansluiten van glasvezel n.a.v. bouwkundige versterking door aardbevingsschade?
      Wanneer als gevolg van het versterken van uw woning opnieuw kosten gemaakt moeten worden voor het aansluiten van glasvezel zijn deze voor rekening van het versterkingsproject. Wanneer uw woning al is opgenomen of geïnspecteerd, is het verstandig dat u contact opneemt met het versterkingspunt in uw gemeente. Afhankelijk van de fase van de versterkingsplannen voor uw woning zal mogelijk gekeken moeten worden hoe de aanleg van glasvezel hiermee afgestemd kan worden.
    • Hoe zit het met de kosten van mijn abonnement wanneer ik n.a.v. bouwkundige versterking van mijn woning door aardbevingsschade tijdelijk elders moet wonen?
      In de afspraken rond het bouwkundig versterken van panden is opgenomen dat bij tijdelijke huisvesting gezorgd wordt voor een internetaansluiting. De verbruikskosten hiervan zijn voor rekening van het versterkingsproject. U wordt dan gevraagd om binnen het redelijke gebruik te maken van de voorziening. De kosten voor het abonnement van de eigen woning zijn wel voor eigen rekening. Dezelfde afspraken gelden ook voor overige nutsvoorzieningen als gas en elektra.
  • Pakketvragen
    • Kan ik naast internet ook telefoon en televisie afnemen?
      Ja, dat kan. Kabelnoord heeft een aanbod met internet (100 Mbps up- en downloadsnelheid), televisie en telefonie in elke gewenste samenstelling. Deze zijn leverbaar vanaf het moment waarop uw woning is aangesloten. Om aan te geven dat u een aansluiting wilt moet u vóór het einde van de inventarisatie in uw gemeente een abonnement afgesloten hebben. Welke kanalen u op uw tv kunt ontvangen laat Kabelnoord u tijdig weten.
    • Kan ik mijn huidige abonnement voor televisie en/of telefoon behouden?
      Uiteraard kunt u uw huidige abonnement behouden. Als u meer informatie wilt over het abonnement wat het beste bij uw gebruik past kunt u altijd even contact opnemen met Kabelnoord.
    • Kan ik ook een zakelijk aansluiting krijgen?
      Heeft u een bedrijf en wilt u de breedbandverbinding zakelijk gebruiken? Dat kan. We zijn met dienstenaanbieders bezig om een zakelijk portfolio samen te stellen. Op dit moment kunnen we deze uitbreiding van de abonnementen nog niet aanbieden. Om uw adres (gratis) aan te kunnen sluiten vragen we u daarom om een 'normaal' (niet zakelijk) abonnement af te nemen. Dat aanbod krijgt u te zien als u uw (bedrijfs-) adres invult in de postcodecheck. Bij uw aanmelding kunt u aangeven of u in de toekomst geïnformeerd wilt worden over zakelijke abonnementen. De belangrijkste verschillen tussen een zakelijk en een 'normaal' abonnement zijn een vast IP-nummer en een ander SLA (Service Level Agreement).
    • Welke televisiezenders kan ik ontvangen?
      Wilt u weten welke televisiezenders u binnen het introductieaanbod van Kabelnoord kunt ontvangen? Klik dan hier voor de actuele zenderlijst.
  • Planning vragen
    • Wanneer is mijn huis aan de beurt?
      De exacte planning van de werkzaamheden is afhankelijk van veel factoren. Eerst moet 50% van de adressen, die in aanmerking komen, zich tijdens de vraagbundelingsperiode aanmelden. Wanneer dit gehaald wordt, gaat de realisatie door! Vervolgens start er een proces waarin wij het netwerk ontwerpen, de vergunningen aanvragen en gaan wij om tafel met alle betrokken partijen. Aangezien dit proces erg complex is en niet voor alle gemeenten gelijk loopt, plaatsen wij alle informatie omtrent de planning van de realisatie op de gemeente pagina's.
    • Hoe blijf ik op de hoogte?
      Nu we zijn gestart zullen we u via deze website op de hoogte houden van onze vorderingen. Daarnaast informeren wij de regionale en lokale pers regelmatig over de stappen die we zetten. U kunt zich ook inschrijven voor de nieuwsbrief, dan ontvangt u per e-mail informatie.
    • Kan er vertraging in de planning ontstaan?
      Wij plannen in samenwerking met onze partners zo realistisch mogelijk. We zijn op onderdelen wel afhankelijk van derden en van de resultaten van de vraagbundeling. Mochten we vertraging oplopen dan communiceren we dat.
    • Wanneer is de vraagbundeling in mijn gemeente?
      De vraagbundeling begint in Gemeente De Marne op 28 maart en eindigt op 5 mei. In april start de vraagbundeling in de Gemeente Winsum. Daarna volgen Eemsmond en Bedum. Over de exacte data informeren we u onder meer via deze website. Als u zich via de postcodecheck inschrijft voor onze nieuwsbrieven kunnen we u ook via e-mail informeren als we in uw gemeente beginnen.
    • Op de website zie ik ‘Fase 2’. Wat betekent 'Fase 2'?
      Snel Internet Groningen begint in De Marne. Daarna volgen Winsum, Eemsmond en Bedum, Loppersum, Ten Boer, Slochteren, Appingedam en Delfzijl. De overige gemeenten in Groningen zijn ‘fase 2’.
  • Technische vragen
    • Krijgt iedereen glasvezel?
      We maken gebruik van een ‘hybride model’. Dat betekent dat wij zorgen voor snelle internettoegang en dat de techniek die we daarvoor gebruiken een combinatie zal zijn van draadloze en glasvezeltechnieken. Zo kunnen we iedereen aansluiten op snel internet. Welke techniek we ook benutten, het eindresultaat is dat u een snelle, goede en betrouwbare connectie krijgt.
    • Hoe werkt internet over Radio/Draadloos precies?
      Internet over Radio is een draadloze verbinding tussen twee punten. Het ene punt is een mast. In die mast hangt een zender. Op of aan uw pand wordt een kleine schotel met de afmetingen van een etensbord geplaatst. Met deze techniek kunnen we iedereen, op elke locatie voorzien van een stabiele verbinding met een hoge snelheid. Het is niet nodig om te graven, waardoor we snel kunnen leveren. De ‘internet over radio’ verbindingen die we inzetten worden over de hele wereld ingezet. Deze verbindingen zijn van uitstekende kwaliteit en voldoen aan alle wet- en regelgeving. Het Agentschap Telecom kijkt mee met wat we doen.    
    • Is glasvezel beter dan draadloos?
      We leggen een netwerk aan waarin we zowel glasvezel als draadloos verbinden. Hoe we ook verbinden, de verbinding is snel, goed en betrouwbaar en u krijgt de snelheid die bij uw abonnement hoort. Voor uw abonnement maakt het geen verschil of u glasvezel of draadloos krijgt.
    • Heb ik nieuwe kabels of hardware nodig?
      Er komt na de aansluiting een modem in uw meterkast. Daarop kunt u uw bestaande internetkabels aansluiten. Heeft u een Wifi router dan kunt u deze daar ook op aansluiten voor draadloos internet in en rond uw huis.
    • Is draadloos veilig?
      Ja, wij maken gebruik van draadloze verbindingen die voldoen aan alle wet- en regelgeving. Het Agentschap Telecom kijkt mee met wat we doen. Voor alle duidelijkheid: Snel Internet Groningen maakt voor de draadloze verbindingen geen gebruik van 4g of 5g technieken.  
    • Hoe word ik aangesloten op snel internet?
      Wij streven naar zoveel mogelijk glasvezelaansluitingen. Waar dat niet mogelijk, wenselijk of haalbaar is hebben we een alternatief: internet over radio. Onze draadloze verbindingen zijn veilig en worden wereldwijd toegepast om verbindingen te leggen.

Staat uw vraag er niet bij? Stel hem dan in het onderstaande formulier.




 


Kansrijk