Veel gestelde vragen

Snel Internet Groningen wilt u graag zo goed mogelijk helpen. Op deze pagina staan de meest voorkomende vragen vermeld. Staat uw vraag er niet bij? Stel hem dan via het formulier onderaan de pagina.

  • Aanmeldingsvragen
    • Waarom mogen alleen ‘witte adressen’ aangesloten worden?
      Voor aanvang van de regeling Snel Internet Groningen heeft de Provincie Groningen samen met de marktpartijen een lijst samengesteld van “witte” adressen. Witte adressen zijn adressen waar geen breedband infrastructuur (NGA, Next Generation Acces) aanwezig is en waar binnen drie jaar geen plannen zijn om dat aan te leggen. De subsidie is voor deze specifieke adressenlijst verstrekt en maakt het mogelijk om deze adressen binnen deze regeling gratis aan te sluiten op snel internet.
    • Hoe weet ik of ik in een ‘wit gebied’ zit?
      Door gebruik te maken van de postcode-check op deze website kunt u nagaan of u in een wit gebied zit. Als dat het geval is komt u na de check op de website van Kabelnoord waar u een abonnement kunt kiezen.
    • Kan ik ook later besluiten of ik mee wil doen?
      Dat is mogelijk, wij noemen die een zogenaamde ‘na-aansluiting’. Wie zich niet binnen de aangegeven periode in zijn of haar gemeente aan heeft gemeld bij een van onze serviceproviders kan helaas geen gebruik meer maken van het 'gratis aansluiten'. Dat houdt in dat hier kosten aan verbonden zijn. Deze kosten zijn gebaseerd op daadwerkelijke kosten en kunnen oplopen tot duizenden euro’s. Wij adviseren dan ook iedereen om zich toch binnen de vraagbundelingsperiode aan te melden. Wilt u weten wat de na-aansluitkosten in uw geval zouden worden, dan kunt u bij ons een offerte aanvragen.
    • Kan ik een aansluiting krijgen zonder een abonnement af te nemen?
      Nee, dat is niet mogelijk. Met het aanmelden voor een abonnement laat u weten dat u een aansluiting wilt.
    • Kan ik nu aanmelden en later een abonnement afsluiten?
      Nee, dat kan niet. Als u zich aangemeld heeft duurt het nog even voordat de diensten geleverd worden. In die periode hoeft u uiteraard niet te betalen. Vanaf het moment waarop de diensten geleverd worden brengt de leverancier kosten in rekening.
    • Hoe weet ik of ik mij succesvol aangemeld heb voor een abonnement?
      U ontvangt direct per e-mail  een bevestiging van uw digitale aanmelding bij de serviceprovider. Heeft u na een dag nog geen bevestiging* ontvangen? Check dan uw spambox, soms komt de bevestiging daar in terecht. Staat de bevestiging daar ook niet, dan is er wellicht iets niet goed gegaan. U kunt hiervoor het beste contact opnemen met de provider waar u zich heeft aangemeld. Zij kunnen u alsnog aanmelden en/of u alsnog een bevestiging sturen. *Let op, dit is niet de bevestiging van Snel Internet Groningen waarmee u aangeeft dat u op de hoogte gehouden wilt worden van de ontwikkelingen via onze nieuwsbrief of de bevestiging van uw aanmelding voor onze (online) bijeenkomst.
    • Wat als ik het niet eens ben met de postcodecheck?
      De postcode check op www.snelinternetgroningen.nl is gebaseerd op de lijst van 13.687 adressen die wij volgens de regeling Snel Internet Groningen aan mogen sluiten. Daar moeten wij ons aan houden. Als uw adres geen wit adres is, kunnen wij u helaas niet aansluiten binnen deze subsidieregeling. Wilt u toch graag een snelle internet aansluiting aanvragen, dan kunt u na de postcodecheck op onze website uw gegevens achterlaten. Wij nemen dan contact met u op zodra er mogelijkheden zijn om u - buiten de regeling- toch aan te kunnen sluiten. Omdat alleen op witte adressen een subsidie mogelijk is, zullen hier naar verwachting wel aansluitkosten aan verbonden zijn.
    • Hoe moet ik mij aanmelden?
      Aanmelden gaat als volgt: U doet de postcodecheck. Als uw adres 'wit' is dan vult u uw gegevens in op het 'groene' formulier. Nadat u op 'Verzend' klikt komt u op de pagina van de providers. Daar maakt u een keuze uit en kiest u voor een pakket en voert u aanvullende gegevens in. Als u een abonnement heeft afgenomen bij één van de providers én u heeft daar een bevestiging van ontvangen, dan is uw aansluiting aangevraagd.
    • Ik kom in een woning waar snel internet geleverd gaat worden, maar de inschrijvingen zijn al gesloten, wat nu?
      Overleg met de voormalige bewoners of zij zich hebben aangemeld voor project Snel Internet Groningen. Mochten de voormalige bewoners zich hebben aangemeld is het van belang dat zij hun verhuizing doorgeven aan de serviceprovider. Wij raden u aan contact op te nemen met de serviceprovider om uw aanmelding zo snel mogelijk in orde te maken. De serviceprovider brengt ons op de hoogte van uw aanmelding.
    • Waarom is mijn postcode ‘grijs’?
      De postcode check op www.snelinternetgroningen.nl is gebaseerd op de lijst van 13.687 adressen die wij volgens de regeling Snel Internet Groningen aan mogen sluiten. Daar moeten wij ons aan houden. Als uw adres geen wit adres is, kunnen wij u helaas niet aansluiten binnen deze subsidieregeling. Wilt u toch graag een snelle internet aansluiting aanvragen, dan kunt u na de postcodecheck op onze website uw gegevens achterlaten. Wij nemen dan contact met u op zodra er mogelijkheden zijn om u - buiten de regeling- toch aan te kunnen sluiten. Omdat alleen op witte adressen een subsidie mogelijk is, zullen hier naar verwachting wel aansluitkosten aan verbonden zijn.
    • Welke providers zitten er op het Snel Internet Groningen netwerk?
      Snel Internet Groningen werkt momenteel samen met Kabelnoord, GreenIX en Onvi, maar het netwerk van Snel Internet Groningen is een "open netwerk”. Dat betekent dat ook andere serviceproviders van harte welkom zijn om hun diensten via ons netwerk te leveren. Dit staat tevens omschreven binnen de subsidieregeling en geldt voor de hele provincie Groningen. Mocht u hier vragen over hebben of wilt u als serviceprovider uw diensten via ons netwerk leveren, neem dan contact met ons op. Wij staan u graag te woord.
    • Ik kan mij nog niet aanmelden, wanneer wel?
      U kunt zich binnen een vooraf aangegeven periode aanmelden. Wij inventariseren de aanmeldingen per gemeente waarbij wij rekening houden met de “oude” gemeente indeling. De vraagbundeling in de voormalig gemeente Groningen, Haren, Hoogezand- Sappemeer, Menterwolde, Oldambt begint op 22 september en eindigt op 20 november. Daarna volgen Pekela, Veendam, Stadskanaal, Vlagtwedde en Bellingwedde. Als u zich via de postcodecheck inschrijft voor onze nieuwsbrieven kunnen we u ook via e-mail informeren als we in uw gemeente beginnen. De aanmeldingsperiode voor een kosteloze aansluiting is al geweest voor de voormalig gemeenten: De Marne, Eemsmond, Delfzijl, Appingedam, Loppersum, Slochteren, Bedum, Ten Boer, Winsum, Leek, Grootegast, Zuidhorn en Marum. Wilt u toch meedoen? Neem dan telefonisch contact met ons op, zodat wij de mogelijkheden met u kunnen doornemen. U dient er rekening mee te houden dat hier aansluitkosten aan verbonden kunnen zijn.
  • Algemene vragen
    • Wat zijn grijze gebieden?
      Grijze gebieden zijn plekken waar al een internetverbinding van 30 Mbps beschikbaar is. Of waar de huidige aanbieders verwachten binnen drie jaar een snelheid van 30 Mbps beschikbaar te kunnen stellen. Adressen die niet ‘wit’ zijn mogen we helaas niet aansluiten.
    • Kan ik mijn e-mail adres behouden?
      Als u bij uw huidige internetprovider een e-mail adres heeft dan kunt u deze niet meenemen. Wij adviseren u daarom om een e-mail adres te nemen die niet gebonden is aan een provider, zoals gmail.com, icloud.com, yahoo.com, live.com etc. Klik op deze link voor tips bij het overstappen.
    • Ik zit niet binnen een wit gebied. Wat nu?
      De postcode check op www.snelinternetgroningen.nl is gebaseerd op de lijst van 13.687 adressen die wij volgens de regeling Snel Internet Groningen aan mogen sluiten. Daar moeten wij ons aan houden. Als uw adres geen wit adres is, kunnen wij u helaas niet aansluiten binnen deze subsidieregeling. Wilt u toch graag een snelle internet aansluiting aanvragen, dan kunt u na de postcodecheck op onze website uw gegevens achterlaten. Wij nemen dan contact met u op zodra er mogelijkheden zijn om u - buiten de regeling- toch aan te kunnen sluiten. Omdat alleen op witte adressen een subsidie mogelijk is, zullen hier naar verwachting wel aansluitkosten aan verbonden zijn.
    • Wat is vraagbundeling?
      Vraagbundeling is het inventariseren wie een aansluiting wil. Als op voldoende adressen een aansluiting gewenst is kan de uitvoering beginnen. De begin- en einddata per gemeente communiceren we via een informatiekrant en deze website.
    • Wanneer is de vraagbundeling in mijn gemeente?
      De vraagbundeling in de voormalig gemeente Groningen, Haren, Hoogezand- Sappemeer, Menterwolde, Oldambt begint op 22 september en eindigt op 20 november 2020. Daarna volgen Pekela, Veendam, Stadskanaal, Vlagtwedde en Bellingwedde. Over de exacte data informeren we u onder meer via deze website. Als u zich via de postcodecheck inschrijft voor onze nieuwsbrieven kunnen we u ook via e-mail informeren als we in uw gemeente beginnen. De aanmeldingsperiode voor een kosteloze aansluiting is al geweest voor de voormalig gemeenten: De Marne, Eemsmond, Delfzijl, Appingedam, Loppersum, Slochteren, Bedum, Ten Boer, Winsum, Leek, Grootegast, Zuidhorn en Marum. Woont u in een van deze gemeenten en wilt u toch nog meedoen? Neemt u dan telefonisch contact met ons op.
    • Krijg ik ook zo'n 'Wij Doen Mee' bordje?
      Op adressen die zich aanmelden voor een abonnement plaatsen wij soms een bordje. Op dat bordje staat 'wij doen mee'. Alle informatie over deze bordjes kunt u vinden op deze pagina. Niet alle deelnemers krijgen een bordje. Hoe eerder uw aanmelding binnen komt, hoe groter de kans op een bordje.
    • Wat is een schouwing?
      Bij een schouwing komt er een schouwer kijken naar de situatie op uw adres en kunt u de wensen en mogelijkheden bespreken. De schouwer bepaalt vervolgens wat er nodig is om uw adres optimaal aan te sluiten en wat de beste plaats voor de apparatuur is. Een schouwing kan niet plaatsvinden op afstand, de schouwer zal altijd op uw adres moeten langskomen. Na de schouwing wordt er door de aannemer een vervolgafspraak ingeplant om de aansluiting te realiseren.
    • Kan mijn huurwoning ook snel internet krijgen?
      Ja, als uw woning een wit adres is kunnen we uw woning ook aansluiten op snel internet. Overleg altijd met de woningeigenaar of wij de aansluiting mogen plaatsen.
    • Hoe zit het met de eventuele kosten voor het opnieuw aansluiten van glasvezel n.a.v. bouwkundige versterking door aardbevingsschade?
      Wanneer als gevolg van het versterken van uw woning opnieuw kosten gemaakt moeten worden voor het aansluiten van glasvezel zijn deze voor rekening van het versterkingsproject. Wanneer uw woning al is opgenomen of geïnspecteerd, is het verstandig dat u contact opneemt met het versterkingspunt in uw gemeente. Afhankelijk van de fase van de versterkingsplannen voor uw woning zal mogelijk gekeken moeten worden hoe de aanleg van glasvezel hiermee afgestemd kan worden.
    • Hoe zit het met de kosten van mijn abonnement wanneer ik n.a.v. bouwkundige versterking van mijn woning door aardbevingsschade tijdelijk elders moet wonen?
      Wanneer als gevolg van het versterken van uw woning opnieuw kosten gemaakt moeten worden voor het aansluiten van glasvezel zijn deze voor rekening van het versterkingsproject. Wanneer uw woning al is opgenomen of geïnspecteerd, is het verstandig dat u contact opneemt met het versterkingspunt in uw gemeente. Afhankelijk van de fase van de versterkingsplannen voor uw woning zal mogelijk gekeken moeten worden hoe de aanleg van glasvezel hiermee afgestemd kan worden.
    • Wat zijn witte adressen?
      Witte adressen zijn adressen waar geen breedband infrastructuur (NGA, Next Generation Acces) aanwezig is en waar binnen drie jaar geen plannen zijn om dat aan te leggen. Bewoners van deze witte adressen kunnen zich aanmelden voor een GRATIS aansluiting. Deze adressen zijn door de provincie Groningen vastgesteld na overleg met de marktpartijen. Binnen de vraagbundelingsperiode kunnen wij nieuwe abonnees op deze adressen een kosteloze aansluiting aanbieden. Door gebruik te maken van de postcode-check op www.snelinternetgroningen.nl weet u of u op een wit adres zit.
  • Corona
    • Werken jullie ook aan het netwerk tijdens corona?
      Ondanks de uitbraak van het coronavirus werken wij nog steeds met man en macht aan het bouwen van ons netwerk. Juist in deze bijzondere tijd, blijkt maar weer eens hoe belangrijk internet is. Uiteraard houden we met onze werkzaamheden rekening met de richtlijnen van het RIVM.
    • Komen jullie nog steeds bij mij langs nu het coronavirus in Nederland actief is?
      Bij de uitvoering van onze werkzaamheden volgen wij de richtlijnen van het RIVM en werken wij met een aangepast protocol. Zo zal de aannemer of monteur altijd eerst telefonisch contact met u opnemen wanneer er werkzaamheden plaatsvinden in en rondom uw woning. Bij het inplannen van de afspraak wordt er gevraagd naar uw gezondheid. Medewerkers met klachten komen niet op locatie en tijdens de afspraak houden wij gepaste afstand. Indien nodig maken we gebruik van beschermingsmiddelen. Wilt u nog geen monteur bij u thuis ontvangen in verband met uw gezondheid? Dan kunt u dit aangeven bij het inplannen van deze afspraak.
    • Hoe gaat Snel Internet Groningen en haar aannemers om met de uitbraak van het coronavirus?
      Ondanks de uitbraak van het coronavirus werken wij nog steeds met man en macht aan het bouwen van ons netwerk. Juist in deze bijzondere tijd, blijkt maar weer eens  hoe belangrijk internet is. Uiteraard houden we met onze werkzaamheden rekening met de richtlijnen van het RIVM. Bij de uitvoering van onze werkzaamheden volgen wij de richtlijnen van het RIVM en werken wij met een aangepast protocol. Zo zal de aannemer of monteur altijd eerst telefonisch contact met u opnemen wanneer er werkzaamheden plaatsvinden in en rondom uw woning. Bij het inplannen van de afspraak wordt er gevraagd naar uw gezondheid. Medewerkers met klachten komen niet op locatie en tijdens de afspraak houden wij gepaste afstand. Indien nodig maken we gebruik van beschermingsmiddelen. Wilt u nog geen monteur bij u thuis ontvangen in verband met uw gezondheid? Dan kunt u dit aangeven bij het inplannen van deze afspraak.
  • Financiële vragen
    • Wat kost snel internet?
      Wanneer u zich binnen de vraagbundelingsperiode van uw gemeente aanmeld, dan zijn wordt u kosteloos aangesloten. Meldt u zich na de vraagbundelingsperiode aan, maar voordat de aannemer is vertrokken, dan betaalt u €500,- aansluitkosten. Als u na afronding van de werkzaamheden in uw gemeente alsnog mee wilt doen dan zijn de kosten de werkelijke aansluitkosten die op kunnen lopen tot duizenden euro’s.
    • Waarom zijn er geen aansluitkosten?
      Voor aanvang van de regeling Snel Internet Groningen heeft de Provincie Groningen samen met de marktpartijen een lijst samengesteld van “witte” adressen. Witte adressen zijn adressen waar geen breedband infrastructuur (NGA, Next Generation Acces) aanwezig is en waar binnen drie jaar geen plannen zijn om dat aan te leggen. De subsidie is voor deze specifieke adressenlijst verstrekt en maakt het mogelijk om deze adressen binnen deze regeling gratis aan te sluiten op snel internet.
    • Wanneer moet ik betalen?
      U hoeft pas abonnementskosten te betalen vanaf het moment waarop u aangesloten bent en de diensten geleverd worden.
    • Wij willen geen dubbele kosten, wat moeten we doen?
      Natuurlijk wilt u geen dubbele kosten. De serviceprovider laat u na aanmelding voor een abonnement ruim voor de aansluiting weten hoe en wanneer u aangesloten wordt. U heeft dan de tijd om het abonnement bij uw huidige leverancier op te zeggen. Zo voorkomt u dubbele kosten. Bij de meeste serviceproviders is de opzegtermijn 1 maand.
    • Hoe zit het met de eventuele kosten voor het opnieuw aansluiten van glasvezel n.a.v. bouwkundige versterking door aardbevingsschade?
      Wanneer als gevolg van het versterken van uw woning opnieuw kosten gemaakt moeten worden voor het aansluiten van glasvezel zijn deze voor rekening van het versterkingsproject. Wanneer uw woning al is opgenomen of geïnspecteerd, is het verstandig dat u contact opneemt met het versterkingspunt in uw gemeente. Afhankelijk van de fase van de versterkingsplannen voor uw woning zal mogelijk gekeken moeten worden hoe de aanleg van glasvezel hiermee afgestemd kan worden.
    • Hoe zit het met de kosten van mijn abonnement wanneer ik n.a.v. bouwkundige versterking van mijn woning door aardbevingsschade tijdelijk elders moet wonen?
      Wanneer als gevolg van het versterken van uw woning opnieuw kosten gemaakt moeten worden voor het aansluiten van glasvezel zijn deze voor rekening van het versterkingsproject. Wanneer uw woning al is opgenomen of geïnspecteerd, is het verstandig dat u contact opneemt met het versterkingspunt in uw gemeente. Afhankelijk van de fase van de versterkingsplannen voor uw woning zal mogelijk gekeken moeten worden hoe de aanleg van glasvezel hiermee afgestemd kan worden.
    • Wat zijn de kosten van de diensten?
      Op basis van uw specifieke wensen kunt u diensten als internet, televisie en bellen afnemen bij onze serviceproviders. Hiervoor verwijzen we graag naar website van onze serviceproviders. Voor consumenten zijn Onvi en Kabelnoord de providers. Heeft u vanuit u bedrijf behoefte aan zakelijke internetoplossingen? Dan verwijzen wij u graag naar GreenIX.
    • Wat moet ik betalen als ik mij na de vraagbundeling aan wil melden?
      Wanneer u zich binnen de vraagbundelingsperiode van uw gemeente aanmeld, dan zijn wordt u kosteloos aangesloten. Meldt u zich na de vraagbundelingsperiode aan, maar voordat de aannemer is vertrokken, dan betaalt u €500,- aansluitkosten. Als u na afronding van de werkzaamheden in uw gemeente alsnog mee wilt doen dan zijn de kosten de werkelijke aansluitkosten die op kunnen lopen tot duizenden euro’s.
  • Pakketvragen
    • Kan ik naast internet ook telefoon en televisie afnemen?
      Ja, dat kan. Kabelnoord en Onvi hebben een aanbod met internet, televisie en telefonie in elke gewenste samenstelling. Deze zijn leverbaar vanaf het moment waarop uw woning is aangesloten. Om aan te geven dat u een aansluiting wilt moet u vóór het einde van de inventarisatie in uw gemeente een internet abonnement afgesloten hebben. Welke zenders aangeboden worden verschilt per provider. U kunt uiteraard ook op de website van de provider kijken. Heeft u behoefte aan een zakelijke oplossing zoals bijvoorbeeld VoIP telefonie? Kijkt u dan op de website van GreenIX, onze zakelijke provider www.greenix.nl
    • Kan ik mijn huidige abonnement voor televisie en/of telefoon behouden?
      Ja dat kan. U hoeft u huidige abonnement niet op te zeggen. Zo kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om bij een provider die over ons netwerk levert alleen internet af te nemen en uw huidige telefonie- en/of televisieabonnement te behouden. Wilt u later toch geheel over stappen, dan kunt u uw abonnement bij ons of u huidige serviceprovider alsnog opzeggen.
    • Zeggen jullie mijn huidige abonnement op?
      Nee. U heeft zelf een overeenkomst met uw huidige leverancier en die overeenkomst moet u dan ook zelf beëindigen. Wacht u daarmee tot u bericht heeft gekregen van de serviceprovider over het moment waarop zij hun diensten gaan leveren. U heeft dan ruim de tijd om uw huidige abonnement op te zeggen. Bij de meeste serviceproviders is de opzegtermijn 1 maand.
    • Kan ik ook een zakelijk aansluiting krijgen?
      Jazeker! Hiervoor kunt u terecht bij onze zakelijke provider GreenIX. Zij bieden een uitgebreid dienstenportfolio. Meer informatie vindt u op de website www.greenix.nl of neem telefonisch contact op met GreenIX via 085 0- 653 000.
    • Welke televisiezenders kan ik ontvangen?
      Welke televisiezenders u kunt ontvangen is per dienstenprovider verschillend. Neem contact op met de door u gewenste dienstenprovider en vraag naar de mogelijkheden.
    • Welke providers zitten er op het Snel Internet Groningen netwerk?
      Snel Internet Groningen werkt momenteel samen met Kabelnoord, GreenIX en Onvi, maar het netwerk van Snel Internet Groningen is een "open netwerk”. Dat betekent dat ook andere serviceproviders van harte welkom zijn om hun diensten via ons netwerk te leveren. Dit staat tevens omschreven binnen de subsidieregeling en geldt voor de hele provincie Groningen. Mocht u hier vragen over hebben of wilt u als serviceprovider uw diensten via ons netwerk leveren, neem dan contact met ons op. Wij staan u graag te woord.
  • Planning vragen
    • Wanneer word ik aangesloten?
      De exacte planning van de werkzaamheden is afhankelijk van veel factoren. Eerst moet 50% van de adressen, die in aanmerking komen, zich tijdens de vraagbundelingsperiode aanmelden. Wanneer dit gehaald wordt, gaat de realisatie door! Vervolgens start er een proces waarin wij het netwerk ontwerpen, de vergunningen aanvragen en gaan wij om tafel met alle betrokken partijen. Aangezien dit proces erg complex is en niet voor alle gemeenten gelijk loopt, plaatsen wij alle informatie omtrent de planning van de realisatie op de website www.snelinternetgroningen.nl/planning.
    • Hoe blijf ik op de hoogte?
      Nu we zijn gestart zullen we u via deze website op de hoogte houden van onze vorderingen. Daarnaast informeren wij de regionale en lokale pers regelmatig over de stappen die we zetten. U kunt zich ook inschrijven voor de nieuwsbrief, dan ontvangt u per e-mail informatie.
    • Kan er ook vertraging ontstaan?
      Wij plannen in samenwerking met onze partners zo realistisch mogelijk. We zijn op onderdelen wel afhankelijk van derden en van de resultaten van de vraagbundeling. Mochten we vertraging oplopen dan communiceren we dat.
    • Wanneer is de vraagbundeling in mijn gemeente?
      De vraagbundeling in de voormalig gemeente Groningen, Haren, Hoogezand- Sappemeer, Menterwolde, Oldambt begint op 22 september en eindigt op 20 november 2020. Daarna volgen Pekela, Veendam, Stadskanaal, Vlagtwedde en Bellingwedde. Over de exacte data informeren we u onder meer via deze website. Als u zich via de postcodecheck inschrijft voor onze nieuwsbrieven kunnen we u ook via e-mail informeren als we in uw gemeente beginnen. De aanmeldingsperiode voor een kosteloze aansluiting is al geweest voor de voormalig gemeenten: De Marne, Eemsmond, Delfzijl, Appingedam, Loppersum, Slochteren, Bedum, Ten Boer, Winsum, Leek, Grootegast, Zuidhorn en Marum. Woont u in een van deze gemeenten en wilt u toch nog meedoen? Neemt u dan telefonisch contact met ons op.
    • Wanneer sluiten jullie mij aan?
      Als 50% van de witte adressen in een gemeente meedoet kunnen we aan gaan sluiten. Bij minder aansluitingen moeten we een gemeente helaas overslaan. Als we eenmaal weten wie er mee doen maken we een gedetailleerde planning en nemen we contact op met de deelnemers om af te stemmen hoe en wanneer we u aan kunnen sluiten. U gaat pas betalen voor uw abonnement op het moment waarop de diensten geleverd worden.
    • Er is vertraging in mijn gebied, hoe kan dat?
      De exacte planning van de werkzaamheden is afhankelijk van veel factoren. Eerst moet 50% van de adressen, die in aanmerking komen, zich tijdens de vraagbundelingsperiode aanmelden. Wanneer dit gehaald wordt, gaat de realisatie door! Vervolgens start er een proces waarin wij het netwerk ontwerpen, de vergunningen aanvragen en gaan wij om tafel met alle betrokken partijen. Aangezien dit proces erg complex is en niet voor alle gemeenten gelijk loopt, plaatsen wij alle informatie omtrent de planning van de realisatie op de gemeente pagina's. Over het algemeen duur dit gehele proces van vraagbundeling tot aansluiting ongeveer anderhalf jaar.
    • Kan ik zelf iets doen om mijn aansluiting sneller te krijgen?
      Wij begrijpen dat juist in deze tijd het belangrijk is en steeds belangrijker wordt om een snelle internetverbinding in huis te hebben. Het is helaas niet mogelijk om uw aansluiting versneld in huis te krijgen. Wij werken met man en macht aan het bouwen van ons netwerk en nemen contact met u op zodra we in uw gebied bezig gaan. Kijk voor de meest actuele planning op de planningspagina. 
    • Kan ik het nieuwe netwerk direct gebruiken?
      Zodra het aansluitpunt in uw woning is geïnstalleerd en alle daaropvolgende werkzaamheden op uw adres zijn afgerond, informeren wij de serviceprovider dat ze het modem kunnen plaatsen. De serviceprovider neemt daarover contact met u op, u hoeft zelf niets te doen. Tot die tijd kunt u nog geen gebruik maken van het netwerk. Pas als de serviceprovider het modem heeft geplaatst en is geactiveerd kunt u gebruik maken van de diensten.
  • Technische vragen
    • Krijgt iedereen glasvezel?
      We maken gebruik van een ‘hybride model’. Dat betekent dat wij zorgen voor snelle internettoegang en dat de techniek die we daarvoor gebruiken een combinatie zal zijn van draadloze en glasvezeltechnieken. Zo kunnen we iedereen aansluiten op snel internet. Welke techniek we ook benutten, het eindresultaat is dat u een snelle, goede en betrouwbare connectie krijgt.
    • Hoe werkt internet over Radio/Draadloos precies?
      Internet over Radio is een draadloze verbinding tussen twee punten. Het ene punt is een mast. In die mast hangt een zender. Op of aan uw pand wordt een kleine schotel met de afmetingen van een etensbord geplaatst. Met deze techniek kunnen we iedereen, op elke locatie voorzien van een stabiele verbinding met een hoge snelheid. Het is niet nodig om te graven, waardoor we snel kunnen leveren. De ‘internet over radio’ verbindingen die we inzetten worden over de hele wereld ingezet. Deze verbindingen zijn van uitstekende kwaliteit en voldoen aan alle wet- en regelgeving. Het Agentschap Telecom kijkt mee met wat we doen.    
    • Is glasvezel beter dan draadloos?
      We leggen een netwerk aan waarin we zowel glasvezel als draadloos verbinden. Hoe we ook verbinden, de verbinding is snel, goed en betrouwbaar en u krijgt de snelheid die bij uw abonnement hoort.
    • Heb ik nieuwe kabels of hardware nodig?
      Er komt na de aansluiting een modem in uw meterkast. Daarop kunt u uw bestaande internetkabels aansluiten. Heeft u een Wifi router dan kunt u deze daar ook op aansluiten voor draadloos internet in en rond uw huis.
    • Is draadloos internet veilig?
      Ja, wij maken gebruik van draadloze verbindingen die voldoen aan alle wet- en regelgeving. Het Agentschap Telecom kijkt mee met wat we doen. Voor alle duidelijkheid: Snel Internet Groningen maakt voor de draadloze verbindingen geen gebruik van 4g of 5g technieken.
    • Hoe word ik aangesloten op snel internet?
      Wij streven naar zoveel mogelijk glasvezelaansluitingen. Waar dat niet mogelijk, wenselijk of haalbaar is hebben we een alternatief: internet over radio. Onze draadloze verbindingen zijn veilig en worden wereldwijd toegepast om verbindingen te leggen.
    • Wat is glasvezel?
      Glasvezel is een haarfijne vezel die wordt gemaakt van een flexibel buisje glas waar laserlichtsignalen over verstuurd kunnen worden. Per glasvezel kan er een uniek laserlichtsignaal worden verzonden. Wanneer de laserlichtsignalen over meerdere glasvezels worden verzonden, dan ontstaat er een soort van morsecode dat wordt herkent als data. Omdat er bij de glasvezeltechnologie gebruik wordt gemaakt van laserlichtsignalen, is het mogelijk om de morsecode met hoge snelheden te versturen. Hierdoor worden digitale berichten/bestanden met razendsnelle signalen verstuurd. U kunt het vergelijken met het aan- en uitzetten en of het versturen van een morsecode met een zaklantaarn. Hoe sneller het licht aan en uit wordt gezet, des te sneller het licht of de patroon in de morsecode (de informatie) wordt verzonden.
    • Maken jullie ook gebruik van 5G?
      Nee. Snel Internet Groningen maakt geen gebruik van 4G of 5G technieken.
    • Hoe ziet het aansluitpunt eruit?
      Om de verbinding in huis te krijgen zal er een aansluitpunt in uw woning geplaatst worden. deze wordt meestal in uw meterkast geplaatst. Dit aansluitpunt is ongeveer even groot als een rookmelder. Aansluitpunt meterkast voorbeeld
    • Kan ik het aansluitpunt verwijderen?
      Het verwijderen van het aansluitpunt is mogelijk, maar dit mag je niet zelf doen. Neem daarvoor contact op met Snel Internet Groningen. U kunt er ook voor kiezen om enkel uw abonnement op te zeggen bij uw serviceprovider en de aansluiting te laten bestaan. U heeft dan geen kosten meer. U of een toekomstige bewoner van uw huis kan echter op een later moment wel weer gebruik maken van deze aansluiting door opnieuw een abonnement af te sluiten.
    • Mag ik het aansluitpunt later zelf verplaatsen?
      Het aansluitpunt dat in uw woning is geïnstalleerd kan in de meeste gevallen worden verplaatst, maar dit mag u niet zelf doen. Wilt u het glasvezelaansluitpunt verplaatsen? Maak daarover een afspraak met Snel Internet Groningen. Wij nemen vervolgens de aanvraag in behandeling en u hoort snel of het mogelijk is om het aansluitpunt in je woning te verplaatsen en welke kosten hieraan zijn verbonden.
    • Hoe gaat de aanleg in mijn tuin?
      Als we voor de aanleg van snel internet door uw tuin of erf moeten graven,  laten we het altijd weer netjes achter. Om dit goed met u af te stemmen wordt er vooraf een schouwafspraak gemaakt en wordt vooraf besproken wat de route wordt. Hierbij houden we ook rekening met al bestaande ondergrondse leidingen zoals bijvoorbeeld gas en elektra. Hiervoor doen we altijd een Klic-melding voor het starten van onze werkzaamheden.
    • Heb ik invloed op waar het aansluitpunt komt?
      Voordat u wordt aangesloten, wordt u woning eerst geschouwd. Bij een schouwing wordt de specifieke situatie in en om uw adres in kaart gebracht en kunt u de wensen en mogelijkheden bespreken. De schouwer bepaalt vervolgens wat er nodig is om uw adres optimaal aan te sluiten en wat de beste plaats voor de apparatuur is. Een schouwing kan niet plaatsvinden op afstand, de schouwer zal altijd op uw adres moeten langskomen. Wij nemen daarover contact met u op, u hoeft daar zelf geen contact voor op te nemen. Na de schouwing wordt er door de aannemer een vervolgafspraak ingeplant om de aansluiting te realiseren (let op, dit kan enkele weken tot maanden duren).

Staat uw vraag er niet bij? Stel hem dan in het onderstaande formulier.




     


    Kansrijk