Veelgestelde vragen

Snel Internet Groningen wil u graag zo en goed mogelijk helpen. Op deze pagina staan de meest voorkomende vragen vermeld. Staat uw vraag er niet bij? Stel hem dan via het formulier onderaan de pagina.

Aanmelden

  • Hoe moet ik mij aanmelden?
    Aanmelden gaat als volgt: U doet de postcodecheck. Als uw adres 'wit' is dan vult u uw gegevens in op het 'groene' formulier. Nadat u op 'Verzend' klikt komt u op de pagina van Kabelnoord. Daar maakt u een keuze voor een pakket en voert u aanvullende gegevens in. Als u onderaan de pagina van Kabelnoord op 'Bestellen' klikt dan is uw adres aangemeld voor een aansluiting. U ontvangt een bevestiging van Kabelnoord.
  • Krijg ik ook zo'n 'Wij Doen Mee' bordje?
    Op adressen die zich aanmelden voor een abonnement plaatsen wij soms een bordje. Op dat bordje staat 'wij doen mee'. Alle informatie over deze bordjes kunt u vinden op deze pagina. Niet alle deelnemers krijgen een bordje. Hoe eerder uw aanmelding binnen komt, hoe groter de kans op een bordje.

Algemeen

  • Is draadloos veilig?
    Ja, wij maken gebruik van draadloze verbindingen die voldoen aan alle wet- en regelgeving. Het Agentschap Telecom kijkt mee met wat we doen. Voor alle duidelijkheid: Snel Internet Groningen maakt voor de draadloze verbindingen geen gebruik van 4g of 5g technieken.  
  • Ik zit niet binnen een wit gebied. Wat nu?
    Als uw adres niet op de lijst van 'witte adressen' staat dan is uw postcode mogelijk 'grijs'. Op grijze adressen is al een verbinding van 30 Mbps beschikbaar, of de huidige aanbieders verwachten er binnen drie jaren een snelheid van 30 Mbps beschikbaar te kunnen stellen. Kijkt u voor meer informatie over grijze adressen op www.bennietgrijs.nl.
  • Wat is vraagbundeling?
    Vraagbundeling is het inventariseren wie een aansluiting wil. Als op voldoende adressen een aansluiting gewenst is kan de uitvoering beginnen. Elke vraagbundelingsperiode duurt bij Snel Internet Groningen 5 weken. De begin- en einddata per gemeente communiceren we via een informatiekrant en deze website.
  • Wanneer is de vraagbundeling in mijn gemeente?
    De vraagbundeling begint in Gemeente De Marne op 28 maart en eindigt op 5 mei. In april start de vraagbundeling in de Gemeente Winsum. Daarna volgen Eemsmond en Bedum. Over de exacte data informeren we u onder meer via deze website. Als u zich via de postcodecheck inschrijft voor onze nieuwsbrieven kunnen we u ook via e-mail informeren als we in uw gemeente beginnen.
  • Hoe sluiten jullie mij aan?
    Wij streven naar zoveel mogelijk glasvezelaansluitingen. Waar dat niet mogelijk, wenselijk of haalbaar is hebben we een prima alternatief: internet over radio. Onze draadloze verbindingen zijn veilig en worden wereldwijd toegepast om verbindingen te leggen.
  • Wanneer sluiten jullie mij aan?
    Als 50% van de witte adressen in een gemeente meedoet kunnen we aan gaan sluiten. Bij minder aansluitingen moeten we een gemeente helaas overslaan. Als we eenmaal weten wie er mee doen maken we een gedetailleerde planning en nemen we contact op met de deelnemers om af te stemmen hoe en wanneer we u aan kunnen sluiten. U gaat pas betalen voor uw abonnement op het moment waarop de diensten geleverd worden.
  • Kan ik ook later besluiten of ik mee wil doen?
    Wie zich niet binnen de aangegeven periode in zijn of haar gemeente aan heeft gemeld bij Kabelnoord kan geen gebruik maken van het 'gratis aansluiten'. Wie zich bedenkt voordat de aannemer uit de gemeente is vertrokken betaalt € 500,-. Als u na afronding van de werkzaamheden in uw gemeente alsnog mee wilt doen dan zijn de kosten de werkelijke aansluitkosten die op kunnen lopen tot duizenden euro’s.
  • Kan ik een aansluiting krijgen zonder een abonnement af te nemen?
    Nee, dat kan niet. Met het aanmelden voor een abonnement laat u weten dat u een aansluiting wilt.
  • Kan ik nu aanmelden en pas later een abonnement afsluiten?
    Nee, dat kan niet. Als u zich aangemeld heeft duurt het nog even voordat de diensten geleverd worden. In die periode hoeft u uiteraard niet te betalen. Vanaf het moment waarop de diensten geleverd worden brengt de leverancier kosten in rekening.
  • Ik zie geen digitaal bestelformulier. Hoe moet dat?
    Na het doen van de postcodecheck vragen we u eerst om uw gegevens. Als u die verzonden heeft komt u op het digitale bestelformulier van Kabelnoord uit. Op dit formulier zijn uw straatnaam, postcode en huisnummer al ingevuld. Als u de ontbrekende gegevens invoert heeft Kabelnoord alle benodigde informatie.
  • Ik ben het niet eens met de postcodecheck. Wat nu?
    De postcodecheck is gebaseerd op de lijst die wij volgens de regeling Snel Internet Provincie Groningen aan mogen sluiten. Daar moeten wij ons aan houden. Breedband Noord Groningen laat via de website www.bennietgrijs.nl weten wat u kunt doen als u het daar niet mee eens bent.
  • Zeggen jullie mijn huidige abonnement op?
    Nee. U heeft zelf een overeenkomst met uw huidige leverancier en die overeenkomst moet u dan ook zelf beëindigen. Wacht u daarmee tot u bericht heeft gekregen van Kabelnoord over het moment waarop zij hun diensten gaan leveren. U heeft dan ruim de tijd om uw huidige abonnement op te zeggen. Bij de meeste providers is de opzegtermijn 1 maand.
  • Hoezo is mijn postcode ‘grijs’?
    Als u het niet eens bent met onze postcodecheck, bijvoorbeeld omdat uw adres tegen uw verwachting in niet wit blijkt te zijn, kunt u meer informatie vinden op de website www.bennietgrijs.nl.
  • Zakelijk gebruik
    Heeft u een bedrijf en wilt u de breedbandverbinding zakelijk gebruiken? Dat kan. We zijn met dienstenaanbieders bezig om een zakelijk portfolio samen te stellen. Op dit moment kunnen we deze uitbreiding van de abonnementen nog niet aanbieden. Om uw adres (gratis) aan te kunnen sluiten vragen we u daarom om een 'normaal' (niet zakelijk) abonnement af te nemen. Dat aanbod krijgt u te zien als u uw (bedrijfs-) adres invult in de postcodecheck. Bij uw aanmelding kunt u aangeven of u in de toekomst geïnformeerd wilt worden over zakelijke abonnementen. De belangrijkste verschillen tussen een zakelijk en een 'normaal' abonnement zijn een vast IP-nummer en een ander SLA (Service Level Agreement).
  • Krijg ik ook zo'n 'Wij Doen Mee' bordje?
    Op adressen die zich aanmelden voor een abonnement plaatsen wij soms een bordje. Op dat bordje staat 'wij doen mee'. Alle informatie over deze bordjes kunt u vinden op deze pagina. Niet alle deelnemers krijgen een bordje. Hoe eerder uw aanmelding binnen komt, hoe groter de kans op een bordje.

Kan ik meedoen?

  • Alleen ‘witte adressen’?
    We mogen alleen aansluiten als u woont op een ‘wit adres’ waar geen breedband infrastructuur (NGA, Next Generation Access) aanwezig is en waar binnen drie jaar geen plannen zijn om dat aan te leggen. Dit zijn in Groningen 13.687 adressen. Dat is afgesproken in de regeling Snel Internet Provincie Groningen.
  • Hoe weet ik of ik in een ‘wit gebied’ zit?
    Door gebruik te maken van de postcode-check op deze website kunt u nagaan of u in een wit gebied zit. Als dat het geval is komt u na de check op de website van Kabelnoord waar u een abonnement kunt kiezen.
  • Wat zijn grijze gebieden?
    Grijze gebieden zijn plekken waar al een internetverbinding van 30 Mbps beschikbaar is. Of waar de huidige aanbieders verwachten binnen drie jaar een snelheid van 30 Mbps beschikbaar te kunnen stellen. Adressen die niet ‘wit’ zijn mogen we helaas niet aansluiten.
  • Ik zit niet binnen een wit gebied. Wat nu?
    Als uw adres niet op de lijst van 'witte adressen' staat dan is uw postcode mogelijk 'grijs'. Op grijze adressen is al een verbinding van 30 Mbps beschikbaar, of de huidige aanbieders verwachten er binnen drie jaren een snelheid van 30 Mbps beschikbaar te kunnen stellen. Kijkt u voor meer informatie over grijze adressen op www.bennietgrijs.nl.
  • Op de website zie ik ‘Fase 2’. Wat is dat?
    Snel Internet Groningen begint in De Marne. Daarna volgen Winsum, Eemsmond en Bedum, Loppersum, Ten Boer, Slochteren, Appingedam en Delfzijl. De overige gemeenten in Groningen zijn ‘fase 2’.
  • Hoe kan ik mij aanmelden?
    Als u de postcodecheck op onze website doet melden wij gelijk of u mee kunt doen. U krijgt dan eerst een formulier waarin we u vragen om uw gegevens in te voeren. Let op, daarmee bent u nog niet aangemeld voor een abonnement. Als u de gegevens heeft verzonden komt u op een pagina van Kabelnoord. Dáár kunt u zich aanmelden voor een abonnement. In de speciale informatiekrant die we naar de adressen versturen in de gemeenten waar we met de inventarisatie beginnen staat een bestelformulier. Daarmee kunt u zich ook aanmelden. In dat geval kan de bevestiging een paar dagen langer op zich laten wachten.
  • Hoe weet ik of ik mij succesvol aangemeld heb voor een abonnement?
    U ontvangt direct per e-mail  een bevestiging van uw digitale aanmelding van Kabelnoord*. Heeft u na een dag nog geen bevestiging ontvangen? Dan is er iets niet goed gegaan. Wilt u contact met Kabelnoord opnemen? *Let op, dit is niet de bevestiging van Snel Internet Groningen waarmee u aangeeft dat u op de hoogte gehouden wilt worden van de ontwikkelingen.
  • Ik zie geen digitaal bestelformulier. Hoe moet dat?
    Na het doen van de postcodecheck vragen we u eerst om uw gegevens. Als u die verzonden heeft komt u op het digitale bestelformulier van Kabelnoord uit. Op dit formulier zijn uw straatnaam, postcode en huisnummer al ingevuld. Als u de ontbrekende gegevens invoert heeft Kabelnoord alle benodigde informatie.
  • Ik ben het niet eens met de postcodecheck. Wat nu?
    De postcodecheck is gebaseerd op de lijst die wij volgens de regeling Snel Internet Provincie Groningen aan mogen sluiten. Daar moeten wij ons aan houden. Breedband Noord Groningen laat via de website www.bennietgrijs.nl weten wat u kunt doen als u het daar niet mee eens bent.
  • Zakelijk gebruik
    Heeft u een bedrijf en wilt u de breedbandverbinding zakelijk gebruiken? Dat kan. We zijn met dienstenaanbieders bezig om een zakelijk portfolio samen te stellen. Op dit moment kunnen we deze uitbreiding van de abonnementen nog niet aanbieden. Om uw adres (gratis) aan te kunnen sluiten vragen we u daarom om een 'normaal' (niet zakelijk) abonnement af te nemen. Dat aanbod krijgt u te zien als u uw (bedrijfs-) adres invult in de postcodecheck. Bij uw aanmelding kunt u aangeven of u in de toekomst geïnformeerd wilt worden over zakelijke abonnementen. De belangrijkste verschillen tussen een zakelijk en een 'normaal' abonnement zijn een vast IP-nummer en een ander SLA (Service Level Agreement).

Kosten

  • Wat kost het?
    Als u op een ‘wit adres’ woont en u doet de postcodecheck op deze website dan komt u op een pagina waarop Kabelnoord u een aanbod doet. De aansluiting is gratis als u binnen de vraagbundelingsperiode besluit om mee te doen.
  • Geen aansluitkosten?
    Bij aanmelding binnen de vraagbundelingsperiode in uw gemeente is de aansluiting gratis als u een abonnement afsluit.  De contractduur van de aangeboden diensten is 12 maanden. Daarna is het contract per maand opzegbaar.
  • Wanneer moet ik betalen?
    U hoeft pas abonnementskosten te betalen vanaf het moment waarop u aangesloten bent en de diensten geleverd worden.
  • Wij willen geen dubbele kosten, wat moeten we doen?
    Natuurlijk wilt u geen dubbele kosten. Kabelnoord laat u na aanmelding voor een abonnement ruim voor de aansluiting weten hoe en wanneer u aangesloten wordt. U heeft dan de tijd om het abonnement bij uw huidige leverancier op te zeggen. Zo voorkomt u dubbele kosten. Bij de meeste providers is de opzegtermijn 1 maand.

Na de aansluiting

  • Kan ik mijn e-mail adres behouden?
    Als u bij uw huidige internetprovider een e-mail adres heeft dan kunt u deze niet meenemen. Bij het afnemen van een internetabonnement krijgt u drie emailadressen van Kabelnoord. Ook kunt u een e-mail adres nemen bij een dienst die niet gebonden is aan een provider, zoals gmail.com, icloud.com, yahoo.com, live.com etc. Klik op deze link voor tips bij het overstappen.
  • Heb ik nieuwe kabels of hardware nodig?
    Er komt na de aansluiting een modem in uw meterkast. Daarop kunt u uw bestaande internetkabels aansluiten. Heeft u een Wifi router dan kunt u deze daar ook op aansluiten voor draadloos internet in en rond uw huis.

Planning

  • Wanneer is mijn huis aan de beurt?
    De exacte planning van de werkzaamheden is afhankelijk van veel factoren. Hou onze website en de media in de gaten om op de hoogte te blijven van de planning in uw gemeente. Wij starten begin april 2018 met de ‘vraagbundeling’ in de gemeente De Marne. Als 50% van de adressen meedoet kunnen we in mei beginnen met de aanleg. Al die adressen in De Marne zijn dan medio 2018 aangesloten. Na De Marne volgen de vraagbundeling en aansluiting van achtereenvolgens Winsum, Eemsmond, Bedum, Loppersum, Ten Boer, Slochteren, Appingedam en Delfzijl in 2018. In 2019 volgen de overige gemeenten in de provincie Groningen.
  • Hoe blijf ik op de hoogte?
    Nu we zijn gestart zullen we u via deze website op de hoogte houden van onze vorderingen. Daarnaast informeren wij de regionale en lokale pers regelmatig over de stappen die we zetten. U kunt zich ook inschrijven voor de nieuwsbrief, dan ontvangt u per e-mail informatie.
  • Kan er vertraging in de planning ontstaan?
    Wij plannen in samenwerking met onze partners zo realistisch mogelijk. We zijn op onderdelen wel afhankelijk van derden en van de resultaten van de vraagbundeling. Mochten we vertraging oplopen dan communiceren we dat.
  • Op de website zie ik ‘Fase 2’. Wat is dat?
    Snel Internet Groningen begint in De Marne. Daarna volgen Winsum, Eemsmond en Bedum, Loppersum, Ten Boer, Slochteren, Appingedam en Delfzijl. De overige gemeenten in Groningen zijn ‘fase 2’.
  • Wanneer moet ik betalen?
    U hoeft pas abonnementskosten te betalen vanaf het moment waarop u aangesloten bent en de diensten geleverd worden.

Techniek

  • Krijgt iedereen glasvezel?
    We maken gebruik van een ‘hybride model’. Dat betekent dat wij zorgen voor snelle internettoegang en dat de techniek die we daarvoor gebruiken een combinatie zal zijn van draadloze en glasvezeltechnieken. Zo kunnen we iedereen aansluiten op snel internet. Welke techniek we ook benutten, het eindresultaat is dat u een snelle, goede en betrouwbare connectie krijgt.
  • Hoe krijg ik verbinding?
    We proberen iedereen aan te sluiten. Onze eerste keuze is om u een aansluiting te geven op een glasvezelkabel in de grond. Waar dat niet mogelijk blijkt, kunnen we u tóch een snelle verbinding bieden met internet over een radioverbinding.
  • Internet over Radio? Draadloos?
    Internet over Radio is een draadloze verbinding tussen twee punten. Het ene punt is een mast. In die mast hangt een zender. Op of aan uw pand wordt een kleine schotel met de afmetingen van een etensbord geplaatst. Met deze techniek kunnen we iedereen, op elke locatie voorzien van een stabiele verbinding met een hoge snelheid. Het is niet nodig om te graven, waardoor we snel kunnen leveren. De ‘internet over radio’ verbindingen die we inzetten worden over de hele wereld ingezet. Deze verbindingen zijn van uitstekende kwaliteit en voldoen aan alle wet- en regelgeving. Het Agentschap Telecom kijkt mee met wat we doen.
  • Is glasvezel beter dan draadloos?
    We leggen een netwerk aan waarin we zowel glasvezel als draadloos verbinden. Hoe we ook verbinden, de verbinding is snel, goed en betrouwbaar en u krijgt de snelheid die bij uw abonnement hoort. Er is dus geen verschil.
  • Heb ik nieuwe kabels of hardware nodig?
    Er komt na de aansluiting een modem in uw meterkast. Daarop kunt u uw bestaande internetkabels aansluiten. Heeft u een Wifi router dan kunt u deze daar ook op aansluiten voor draadloos internet in en rond uw huis.
  • Is draadloos veilig?
    Ja, wij maken gebruik van draadloze verbindingen die voldoen aan alle wet- en regelgeving. Het Agentschap Telecom kijkt mee met wat we doen. Voor alle duidelijkheid: Snel Internet Groningen maakt voor de draadloze verbindingen geen gebruik van 4g of 5g technieken.  
  • Hoe sluiten jullie mij aan?
    Wij streven naar zoveel mogelijk glasvezelaansluitingen. Waar dat niet mogelijk, wenselijk of haalbaar is hebben we een prima alternatief: internet over radio. Onze draadloze verbindingen zijn veilig en worden wereldwijd toegepast om verbindingen te leggen.

Televisie en telefoon

Staat uw vraag er niet bij? Stel hem dan in het onderstaande formulier.




 


Kansrijk